- Clarification stage
- Bid submission
- E-tenders
- Bid evaluation
- Contract
Sistem automatizat al controlului de frontieră (Automated Border Control, ABC, e-Gate)
Information about the contracting authority
Name
Fiscal code / IDNO
Address
Web site
Contact
Tender information
Date of publishing
Last edited
MTender ID
CPV code
Procedure type
Evaluation criteria
Bid lot list
Lot name : Sistem automatizat al controlului de frontieră (Automated Border Control, ABC, e-Gate)
Sistem automatizat al controlului de frontieră (Automated Border Control, ABC, e-Gate)
Procurement procedure documents
-
Award documentation
7/9/2025 9:47:46 AM
-
Award documentation
7/23/2025 8:23:24 AM
09.07.2025 09:48
Response to clarification: Buna ziua, caietul de sarcini a fost încărcat.
15.07.2025 13:32
Response to clarification: Buna ziua, Ne menținem poziția și solicităm condiții de livrare DDP, deoarece conform cerințelor expuse în pct.10 din tabelul pct 20 din Anunțul de participare, furnizorul trebuie să facă dovadă că deține specialiști (ingineri certificați) locali care vor asigura mentenanța și dacă este cazul și reparația utilajului (suplimentar a de vedea și termenii de reacție solicitați).
16.07.2025 08:20
Response to clarification: Buna dimineața, da, se va accepta.
16.07.2025 16:31
Response to clarification: Buna ziua, procedura în cauză se va desfășură fără aplicarea licitației electronice, în Anunțul de participare s-a inclus din greșeală (Anunțul de participare va fi modificat în cel mai scurt timp).
25.07.2025 14:55
Response to clarification: Buna ziua, termenul de până la 120 de zile lucrătoare, se referă la perioada maximă admisă pentru livrarea și instalarea completă a celor 10 porți ABC la adresa autorității contractante. Astfel, livrarea echipamentelor la Aeroportul Internațional Chișinău, precum și instalarea și punerea lor în funcțiune, trebuie să fie finalizate integral în acest termen.
28.07.2025 13:04
Response to clarification: Numărul total de porți prevăzut este 10. Distribuția acestora între zona de sosiri și cea de plecări, precum și repartizarea între posturile de control, va fi determinată la etapa de proiectare, împreună cu ofertantul selectat, în funcție de fluxurile operaționale. Caietul de sarcini nu specifică obligativitatea unei porți cu lățime mărită pentru scaune cu rotile, dar sistemul trebuie să fie „user-friendly” și accesibil, fiind recomandată adaptarea pentru toate categoriile de pasageri, conform bunelor practici europene. Planurile finale de amplasare vor fi elaborate după semnarea contractului, în colaborare cu ofertantul și în baza infrastructurii existente
28.07.2025 13:05
Response to clarification: Conform caietului de sarcini, perioada minimă de garanție este de 3 ani, iar disponibilitatea pieselor de schimb și componente esențiale trebuie asigurată pentru cel puțin 5 ani de la punerea în funcțiune. După expirarea garanției, suportul tehnic și întreținerea vor putea fi realizate contra cost, pe baza acestor piese de schimb. Extinderea perioadei de garanție poate fi negociată suplimentar în cadrul contractului de mentenanță
28.07.2025 13:05
Response to clarification: Înălțimea minimă a barierei de ieșire nu este indicată numeric în caietul de sarcini, dar se solicită ca aceasta să fie suficientă pentru a preveni ocolirea sau săritul facil al sistemului, conform bunelor practici europene și recomandărilor Frontex. Ofertantul va propune soluția optimă ținând cont de aceste cerințe
28.07.2025 13:06
Response to clarification: Caietul de sarcini prevede ca accesul la interfața de administrare și stațiile de monitorizare să fie protejat prin autentificare multifactor (MFA) și RBAC. Detaliile privind integrarea cu un director existent (ex. LDAP/AD) sau implementarea unui sistem propriu cu MFA integrat vor fi stabilite împreună cu Beneficiarul la faza de proiectare, în funcție de infrastructura disponibilă.
28.07.2025 13:07
Response to clarification: Testarea de penetrare și auditul de securitate pentru toate componentele software și hardware vor fi asigurate de furnizor, conform principiilor „secure-by-design”. Modalitatea concretă (entități implicate, termene, mediu de testare/producție) va fi agreată de comun acord cu Beneficiarul la etapa de implementare; testarea este recomandată inițial în mediu controlat
29.07.2025 16:38
Response to clarification: Procesul de tranziție ABS (pași, acțiuni, mesaje API, etc.) va fi elaborat de comun acord între Beneficiar și Ofertant. Ofertantul va descrie minimum două procese diferite, bazate pe bune practici. Este necesară dezvoltarea serviciilor web (SOAP) pentru integrare și schimb de date cu IGPF; personalizarea fluxului și formatului de date va fi realizată în colaborare cu Beneficiarul. Documentația privind interfața IGPF va fi pusă la dispoziția ofertantului după semnarea contractului.
29.07.2025 16:40
Response to clarification: Caietul de sarcini solicită explicit utilizarea serviciilor web de tip SOAP pentru comunicarea între sistemul ABC și serverul de date IGPF, pentru compatibilitate cu infrastructura existentă. Nu sunt acceptate alte tehnologii (ex. REST API) la această etapă
29.07.2025 16:41
Response to clarification: Sistemul trebuie să fie echipat cu o „oglindă digitală” pentru asistarea pasagerului, precum și cu instrucțiuni grafice pe monitor. Utilizarea unei interfețe grafice intuitive suplimentare este posibilă, dar nu substituie cerința obligatorie de prezență a oglinzii digitale, conform caietului de sarcini
29.07.2025 16:42
Response to clarification: Caietul de sarcini solicită respectarea atât a standardului ISO 39794-5, cât și ISO/IEC 19794-5:2011 pentru imaginea facială. Astfel, sistemul trebuie să fie compatibil cu ambele standarde
29.07.2025 16:43
Response to clarification: Sistemul trebuie să prevadă atât posibilitatea controlului barierei din aplicația software (stația de monitorizare), cât și existența unui buton/comutator fizic de urgență accesibil doar inspectorului, conform cerințelor din caietul de sarcini
29.07.2025 16:44
Response to clarification: Caietul de sarcini solicită în mod explicit integrarea senzorilor radar în partea inferioară pentru scanarea zonelor de ușă. Alte tehnologii (ex. senzori IR) pot fi propuse suplimentar, dar nu substituie această cerință minimă.
29.07.2025 16:46
Response to clarification: Integrarea cu DCS, AODB, FIDS, RMS este solicitată pentru operarea eficientă în cadrul ecosistemului aeroportuar. Ofertantul va detalia în propunerea tehnică modalitatea de integrare, tipurile de date, protocoalele și va include aceste integrări în prețul ofertei. Detaliile se vor stabili la etapa de proiectare, în colaborare cu Beneficiarul.
29.07.2025 16:47
Response to clarification: Ofertantul trebuie să detalieze în propunerea tehnică mecanismele de rezervă (fallback) pentru fiecare tip de integrare. Sistemul ABC trebuie să poată continua procesarea locală în caz de indisponibilitate a sistemelor externe, cu sincronizare ulterioară a datelor după restabilirea conexiunii, conform politicilor interne și cerințelor de securitate.
29.07.2025 16:52
Response to clarification: În conformiatte cu prevederile Anuntului de participare, si caietul de sarci potentialul ofertant, are obligatia de a asigura o echipa de mentenanta locala cu prezenta fizica in zona de control a frontiere, Echipa va fie= capabila sa furnizeze suport si activitati de mentenanta preventiva, nu se accepta mentanta de la distanta , prin VPN sau alte mijloace, iar suport tehnic sa fie asigurat exclusiv de personal local certificat de catre producator.
29.07.2025 18:11
Response to clarification: n conformiatte cu prevederile Anuntului de participare, si caietul de sarci potentialul ofertant, are obligatia de a asigura o echipa de mentenanta locala cu prezenta fizica in zona de control a frontiere, Echipa sa fie capabila sa furnizeze suport si activitati de mentenanta preventiva, nu se accepta mentanta de la distanta , prin VPN sau alte mijloace, iar suport tehnic sa fie asigurat exclusiv de personal local certificat de catre producator.
29.07.2025 18:13
Response to clarification: Datele de audit/raportare stocate local se păstrează maximum 7 zile, conform punctului 2.3. Pentru logurile de sistem, logurile de acces și imaginile captate – perioada minimă de retenție este de 30 de zile, cu posibilitate de extindere sau arhivare automată, conform politicilor interne și GDPR (punctul 12.2). Nu există contradicție – este vorba despre categorii de date și cicluri de retenție diferite.
29.07.2025 18:15
Response to clarification: În temeiul prevederii legii 74, termenul minim pentru derularea unei proceduri de achizitie cu o cifra mai mare de 2,3 mln lei, este de 35 de zile, iar AIC a respectat această prevedere.
29.07.2025 18:18
Response to clarification: Contractul este unul tipic conform Documentațiie standard. Astfel pentru a nu fi comise erori sau abateri, la perfectarae contractului de achizitie între cumparator si vinzator se va include specificatiile din caietele de sarcini și anuntul de participare, anexa 22 si 23
29.07.2025 18:20
Response to clarification: Termenul de livrare si instalare a sistemului este de 120 de zile din data semnărrii contractului, insuși platforma nu permite indicarea termenului contractului 2026.
29.07.2025 18:20
Response to clarification: În temeiul prevederii legii 74, termenul minim pentru derularea unei proceduri de achizitie cu o cifra mai mare de 2,3 mln lei, este de 35 de zile, iar AIC a respectat această prevedere.
29.07.2025 18:21
Response to clarification: Se accepta experienta producatorului.
30.07.2025 10:06
Response to clarification: Buna ziua, proiectul pilot va ramine in functiune in continuare.
31.07.2025 17:36
Response to clarification: DUAE va fi prezentata in limba Ro
31.07.2025 17:37
Response to clarification: Contractul va fi perfectat in baza caietului de sarcini si forama 22 si 23 din DS.
31.07.2025 17:38
Response to clarification: Da, responsabilitatea furnizării componentelor aferente infrastructurii IT (servere, stocare, switch-uri, firewall-uri, licențe) revine contractantului, conform caietului de sarcini.
31.07.2025 17:38
Response to clarification: Caietul de sarcini prevede ca echipamentele IT să asigure funcționalitatea integrală a sistemului ABC, conform cerințelor de securitate, integrare și certificare pentru uz aeroportuar. Ofertantul va propune configurația tehnică, urmând validarea de către beneficiar.
31.07.2025 17:39
Response to clarification: Conectarea la infrastructura electrică și de rețea a aeroportului va respecta standardele și cerințele interne. Detaliile punctelor de racordare și parametrii tehnici vor fi comunicate la etapa de proiectare.
31.07.2025 17:39
Response to clarification: Dacă nu este prevăzut altfel,furnizorul va furniza și instala tăvile de cabluri și cablurile necesare între sursa de alimentare/switch-uri și eGate-uri, în conformitate cu standardele aeroportului.
31.07.2025 17:39
Response to clarification: Da, există un centru de date în cadrul aeroportului care poate fi utilizat pentru instalarea echipamentelor furnizate de contractant, cu respectarea politicilor interne de acces și securitate.
31.07.2025 17:40
Response to clarification: Da, cablarea de rețea între centrul de date și locația eGate-urilor este responsabilitatea furnizorului, dacă nu se specifică altfel în documentația aeroportului.
31.07.2025 17:40
Response to clarification: Aeroportul poate pune la dispoziție gratuit, pe perioada contractului, o încăpere pentru mentenanță și piese de schimb, la solicitarea firnizorului și în limita disponibilității spațiului.
31.07.2025 17:41
Response to clarification: Transportul echipamentului până la locația finală de implementare revine furnizorul, cu respectarea procedurilor interne de acces și securitate ale aeroportului.
31.07.2025 17:41
Response to clarification: Tehnicienii trebuie să respecte normele de securitate aeroportuară și, dacă este cazul, să dețină certificate/autorizații de acces specifice. Alte cerințe minime nu sunt prevăzute explicit.
31.07.2025 17:41
Response to clarification: Echipamentele de transport pot fi puse la dispoziție de aeroport la cerere, în funcție de disponibilitate, însă furnizorului trebuie să prevadă și resurse proprii pentru această activitate.
31.07.2025 17:42
Response to clarification: Tehnicienii trebuie să respecte regulamentele de sănătate și securitate la locul de muncă ale aeroportului și, dacă e cazul, să dețină autorizații de acces în zona de control la frontieră.
31.07.2025 17:42
Response to clarification: Orele de lucru pentru implementare se vor stabili împreună cu administrația aeroportului, în funcție de programul operațional și restricțiile de securitate.
31.07.2025 17:42
Response to clarification: Da, lucrările civile necesare pentru fixarea eGate-urilor (ex. împrejmuire, găurire podea) revin, de regulă, autorității contractante. Detaliile se vor stabili la semnarea contractului.
31.07.2025 17:42
Response to clarification: Integrarea cu aceste sisteme nu este parte standard a sistemului ABC și necesită dezvoltări specifice, definite de comun acord cu beneficiarul. Tipul de date, protocoalele (SOAP etc.) și nivelul de integrare vor fi stabilite în etapa de proiectare, în funcție de infrastructura și documentația aeroportului.
31.07.2025 17:43
Response to clarification: Detaliile privind companiile aeriene, protocoalele utilizate și datele de partajat vor fi comunicate la etapa de proiectare, împreună cu administrația aeroportului și operatorii sistemelor.
31.07.2025 17:43
Response to clarification: Informațiile despre furnizorul AODB, protocoalele utilizate și datele de partajat vor fi puse la dispoziție de beneficiar după semnarea contractului.
31.07.2025 17:43
Response to clarification: Detaliile despre FIDS vor fi clarificate în etapa de implementare, odată cu punerea la dispoziție a documentației tehnice de către aeroport.
31.07.2025 17:43
Response to clarification: Detaliile despre RMS vor fi comunicate ulterior, la etapa de proiectare, în funcție de infrastructura și sistemul utilizat la momentul implementării.
31.07.2025 17:44
Response to clarification: Da, va fi necesară instruirea personalului. Vor participa 2 persoane, iar instruirea se va desfășura la fabrica producătorului. Toate cheltuielile aferente instruirii (deplasare, cazare, masă etc.) vor fi asigurate de către furnizor.
31.07.2025 17:45
Response to clarification: Nu, soluția propusă trebuie să includă atât componentele hardware, cât și software-ul de la același producător, pentru a asigura compatibilitatea deplină, suportul unificat și integrarea optimă a sistemului, de asemenea să respecte conformitatea cu pct. 20 subpct. 15 din Anunțul de Participare
31.07.2025 17:45
Response to clarification: Porțile de acces să fie de tip swing doors, dotate cu motoare liniare
31.07.2025 17:45
Response to clarification: Design-ul eGate-urilor va fi adaptat la cerințele individuale ale clientului.
31.07.2025 17:45
Response to clarification: Caietul de sarcini prevede un termen minim de stocare de 30 de zile, cu posibilitatea extinderii la solicitarea beneficiarului. Pentru evaluare bugetară, ofertantul poate propune un termen maxim, recomandat 90 de zile, care va fi validat cu beneficiarul în etapa de contractare
31.07.2025 17:46
Response to clarification: Termenul de livrare este de 120 de zile calendaristice asa este prevazut in caietul de sarcini si DS
31.07.2025 17:47
Response to clarification: Numărul total de eGate-uri de livrat este de 10, inclusiv instalația pilot, care va fi integrată ca parte din sistemul final după validarea testelor
31.07.2025 17:47
Response to clarification: Instalația pilot rămâne în operare ca parte a sistemului livrat. Locația exactă va fi stabilită de comun acord cu beneficiarul și specificată în planul de implementare.
31.07.2025 17:47
Response to clarification: Locația instalației pilot va fi selectată împreună cu beneficiarul; pilotul va procesa pasageri reali pentru validarea funcțională. Criteriile de acceptare includ testarea interoperabilității, performanței și compatibilității cu infrastructura existentă, precum și raportarea tuturor rezultatelor.
31.07.2025 17:47
Response to clarification: Contractantul trebuie să asigure disponibilitatea pieselor de schimb pentru cel puțin 5 ani. Prețurile pentru perioada de garanție (3 ani) trebuie incluse în ofertă; pentru anii 4-5 se poate prevedea un deviz estimativ sau se va contracta suplimentar, conform opțiunii beneficiarului.
31.07.2025 17:48
Response to clarification: Caietul de sarcini prevede explicit utilizarea senzorilor radar integrați pentru zona inferioară a ușilor; tehnologii suplimentare (ex. IR) pot fi propuse, dar nu înlocuiesc această cerință minimă.
31.07.2025 17:48
Response to clarification: Reguli de procesare locală vor fi stabilite de comun acord cu beneficiarul, în funcție de politicile interne de securitate ale aeroportului și cerințele legale. Recomandăm ca, fără validare externă, accesul să fie restricționat sau procesarea să fie înregistrată pentru audit.
31.07.2025 17:48
Response to clarification: Reguli de procesare locală vor fi stabilite de comun acord cu beneficiarul, în funcție de politicile interne de securitate ale aeroportului și cerințele legale. Recomandăm ca, fără validare externă, accesul să fie restricționat sau procesarea să fie înregistrată pentru audit.
31.07.2025 17:48
Response to clarification: Conectarea la sistemul de detectare a incendiilor și evacuare se va face conform cerințelor specifice ale aeroportului, utilizând, la nevoie, contact uscat sau alte metode compatibile. Detaliile vor fi stabilite la etapa de proiectare, împreună cu departamentul tehnic al aeroportului.
31.07.2025 17:49
Response to clarification: Sistemul ABC eGate acceptă documente de călătorie biometrice (pașapoarte electronice conforme cu ICAO 9303, eID, alte documente compatibile cu cititorul optic și RFID specificat în Anexa 2 a caietului de sarcini).
31.07.2025 17:49
Response to clarification: Ghișeele de control la frontieră sunt parte din infrastructura aeroportului. Dimensiunile exacte vor fi comunicate la etapa de proiectare, în funcție de amplasamentul și layout-ul zonei.
31.07.2025 17:49
Response to clarification: Ofertantul este responsabil de furnizarea calculatoarelor/stațiilor de monitorizare (inclusiv monitor, tastatură, mouse, cabluri, UPS și software licențiat) pentru ghișee, conform specificațiilor minime din caietul de sarcini.
31.07.2025 17:49
Response to clarification: Ofertantul trebuie să furnizeze aplicația de monitorizare, care să permită vizualizarea și gestionarea statusului operațional al sistemului ABC, acces la datele de control, alerte privind incidente, vizualizare imagini live, controlul manual al barierelor și notificări.
02.08.2025 17:25
Response to clarification: Furnizorul va lua in calcul distantele dintre e Gate-uri, conform caietului de sarcini!
02.08.2025 17:26
Response to clarification: Atit planurile cit si alte scheme ale infrastructurii vor fi prezentate ofertantului desembat cistigator.
02.08.2025 17:28
Response to clarification: Rohla cu roti din cauciuc, dimensiunile standarde.
02.08.2025 17:30
Response to clarification: In baza documentelor civile se va elibera permis provizoriu pe durata implementarii.
02.08.2025 17:31
Response to clarification: Orele vor fi determinate si stabilite de comun intre parti pentru a nu perturba activitatea arroportuara.
02.08.2025 17:34
Response to clarification: Planurile vor fi prezentate ulterior la semnarea contractului!
02.08.2025 17:35
Response to clarification: La moment este imposibil.
02.08.2025 17:36
Response to clarification: Este prematur .
02.08.2025 17:37
Response to clarification: prin fixare in pardosea!
02.08.2025 17:39
Response to clarification: Nu are tangenta ABC rile cu protocoalele Aeriene.
02.08.2025 17:40
Response to clarification: Cu API evident da.
02.08.2025 17:40
Response to clarification: Solicitam sa va conformati caietului de sarcini!
02.08.2025 17:41
Response to clarification: Toate vor fi conectate la o singura sursa.
02.08.2025 17:42
Response to clarification: Rugam sa revedeti raspunsul in clarificarea de mai sus referitor la senzori
02.08.2025 17:43
Response to clarification: Descrierea este specificata in caietul de sarcini inclusiv si cantitatea de cititoare
02.08.2025 17:44
Response to clarification: Vedeti caietul de sarcini unde este descris inclusiv cantitativ .
Bid submission
Estimated value without VAT7/8/2025 5:13:10 PM - 8/2/2025 5:50:58 PM
8/2/2025 5:50:58 PM - 8/23/2025 5:20:58 PM